Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 w Krakowie prowadzi swoją działalność od września 1990 r. Prywatne Gimnazjum nr 3 zostało powołane w lutym 1999 r w wyniku reformy szkolnictwa. Dyrektorem obu szkół jest Bogusława Hamiga, pełniąca funkcję dyrektora PSP nr 1 od września 1990 r. Od września 2000 r. dyrektora szkoły wspiera zastępca, którym została p. Anna Kordecka-Magiera. PSP nr 1 oraz PG nr 3 w Krakowie, prowadzone przez Fundację Szkolną DONA realizują wspólny program kształcenia i wychowania. Jest on oparty na 5-tym punkcie Deklaracji o wychowaniu katolickim opracowanej przez Sobór Watykański II:

„Między wszystkimi środkami szczególne znaczenie ma szkoła, która mocą swego posłannictwa kształtuje z wytrwałą troskliwością władze umysłowe, rozwija zdolność wydawania prawidłowych sądów, wprowadza w dziedzictwo kultury wytworzonej przez przeszłe pokolenia, kształci zmysł wartości, przygotowuje do życia zawodowego, sprzyja dyspozycjom do wzajemnego zrozumienia się stwarzając przyjazne współżycie wśród wychowanków różniących się charakterem i pochodzeniem; ponadto stanowi jakby pewne centrum, w którego wysiłkach i osiągnięciach powinny uczestniczyć równocześnie rodziny, nauczyciele, różnego rodzaju organizacje rozwijające życie kulturalne, obywatelskie, religijne, państwowe i cała społeczność ludzka.”

Założenia PSP nr 1 oraz PG nr 3 są realizowane poprzez:

Wychowanie polegające na:

  • formowaniu osobowości uczniów w oparciu o tradycyjne wartości chrześcijańskie
  • stymulowaniu do życia w prawdzie i poczuciu odpowiedzialności za własne słowa i czyny
  • kształtowaniu postaw tolerancji wobec innych dróg dochodzenia do prawdy, innych zachowań i innych światopoglądów
  • rozwijaniu współdziałania w grupie
  • budzeniu wrażliwości na potrzeby innych i skuteczne przychodzenie im z pomocą
  • rozbudzaniu szacunku do państwa, narodu i jego historii
  • wytworzeniu nawyku uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta
  • budzeniu wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego
  • budzeniu aktywności twórczej

Zwiększanie wiedzy i umiejętności dzięki:

  • wybraniu programów nauczania korzystnych dla realizacji założeń PSP nr 1 oraz PG nr 3
  • zwiększeniu liczby godzin przeznaczonych na realizację programu nauczania w stosunku do ramowego programu nauczania szkół podstawowych i gimnazjów
  • stworzeniu wewnątrzszkolnego systemu oceniania odpowiadającego realizowanym celom
  • dostosowaniu wymaganych treści i umiejętności do indywidualnych możliwości uczniów
  • stosowaniu różnorodnych metod nauczania, służących rozwijaniu samodzielnego myślenia
  • rozbudzaniu ciekawości poznawczej ukierunkowanej na dogłębne zrozumienie praw rządzących otaczającym nas światem
  • nauczaniu języka angielskiego od I klasy szkoły podstawowej oraz kontynuacji nauki języka angielskiego w gimnazjum i  rozpoczęciu nauki języka niemieckiego od I klasy gimnazjum
  • korzystaniu z własnej pracowni komputerowej z dostępem do Internetu i wynajmowanej pracowni chemicznej
  • uczestnictwu w obowiązkowych wycieczkach edukacyjnych
  • stworzeniu optymalnych warunków do nauki w małych klasach
  • umożliwieniu uczniom uczestnictwa w różnorakich zajęciach pozalekcyjnych
  • zachęcaniu do udziału w różnych konkursach przedmiotowych i artystycznych

Stymulowanie rozwoju fizycznego uczniów poprzez realizowanie poszerzonego programu wychowania sportowego: zajęcia na sali gimnastycznej, basenie oraz na lodowisku (w szkole podstawowej).
W ramach obowiązkowych zajęć, organizowana jest corocznie nauka i  doskonalenie jazdy na nartach.

Ze względu na dużą odpowiedzialność za powierzonych uczniów, w szkołach zatrudnieni są nauczyciele, którzy swoją postawą potwierdzają prawdziwość głoszonych przez siebie wartości, a także pracują nad poszerzeniem wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Wychowawcy współpracują z rodzicami i w razie potrzeby z psychologiem szkolnym.