Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1 „Dona” w Krakowie prowadzi swoją działalność od września 1990r.
Dyrektorem szkoły jest pani Anna Ludwikowska, pełniąca tę funkcję od września 2020 r. Pracę dyrektora szkoły wspiera zastępca – p. Bogusława Hamiga.
Szkoła jest prowadzona przez Fundację Szkolną DONA i realizuje program kształcenia i wychowania, oparty na 5-tym punkcie Deklaracji o wychowaniu katolickim, opracowanej przez Sobór Watykański II:
“Między wszystkimi środkami szczególne znaczenie ma szkoła, która mocą swego posłannictwa kształtuje z wytrwałą troskliwością władze umysłowe, rozwija zdolność wydawania prawidłowych sądów, wprowadza w dziedzictwo kultury wytworzonej przez przeszłe pokolenia, kształci zmysł wartości, przygotowuje do życia zawodowego, sprzyja dyspozycjom do wzajemnego zrozumienia się stwarzając przyjazne współżycie wśród wychowanków różniących się charakterem i pochodzeniem; ponadto stanowi jakby pewne centrum, w którego wysiłkach i osiągnięciach powinny uczestniczyć równocześnie rodziny, nauczyciele, różnego rodzaju organizacje rozwijające życie kulturalne, obywatelskie, religijne, państwowe i cała społeczność ludzka.”
Założenia PSP nr 1 „Dona” są realizowane poprzez:
I. Wychowanie polegające na:
- formowaniu osobowości uczniów w oparciu o tradycyjne wartości chrześcijańskie;
- stymulowaniu do życia w prawdzie i poczuciu odpowiedzialności za własne słowa i czyny;
- kształtowaniu postaw tolerancji wobec innych dróg dochodzenia do prawdy, innych zachowań i innych światopoglądów;
- rozwijaniu współdziałania w grupie;
- budzeniu wrażliwości na potrzeby innych i skuteczne przychodzenie im z pomocą;
- rozbudzaniu szacunku do państwa, narodu i jego historii;
- wytworzeniu nawyku uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta;
- budzeniu wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego;
- budzeniu aktywności twórczej.
II. Zwiększanie wiedzy i umiejętności dzięki:
- wybraniu programów nauczania korzystnych dla realizacji założeń PSP nr 1;
- zwiększeniu liczby godzin przeznaczonych na realizację programu nauczania w stosunku do ramowego programu nauczania szkół podstawowych;
- stworzeniu wewnątrzszkolnego systemu oceniania odpowiadającego realizowanym celom;
- dostosowaniu wymaganych treści i umiejętności do indywidualnych możliwości uczniów;
- stosowaniu różnorodnych metod nauczania, służących rozwijaniu samodzielnego myślenia;
- rozbudzaniu ciekawości poznawczej ukierunkowanej na dogłębne zrozumienie praw rządzących otaczającym nas światem;
- nauczaniu języka angielskiego od I klasy szkoły podstawowej oraz rozpoczęciu nauki języka hiszpańskiego lub niemieckiego od IV klasy;
- korzystaniu z własnej pracowni komputerowej z dostępem do Internetu i pracowni przyrodniczej;
- uczestnictwu w obowiązkowych wycieczkach edukacyjnych;
- stworzeniu optymalnych warunków do nauki w małych klasach;
- umożliwieniu uczniom uczestnictwa w różnorakich zajęciach pozalekcyjnych;
- zachęcaniu do udziału w różnych konkursach przedmiotowych i artystycznych.
III. Stymulowanie rozwoju fizycznego uczniów poprzez realizowanie poszerzonego programu wychowania sportowego: zajęcia na hali sportowej, basenie oraz na lodowisku (klasy IV-VI) i sali do fitness i kortów do squasha (klasy VII-VIII) .
W ramach obowiązkowych zajęć, organizowane są jednodniowe wyjazdy na narty (snowboard) – nauka dla początkujących i doskonalenie jazdy.
IV. Ze względu na dużą odpowiedzialność za powierzonych uczniów, w szkołach zatrudnieni są nauczyciele, którzy swoją postawą potwierdzają prawdziwość głoszonych przez siebie wartości, a także pracują nad poszerzeniem wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Wychowawcy współpracują z rodzicami i w razie potrzeby z psychologiem szkolnym.